Vacaciones gamifimáster (21) Potenciales lúdicos

Versió en català

Has trobat l’objecte amagat?

A l’article Chasing Play Potentials: Towards an Increasingly Situated and Emergent Approach to Everyday Play Design (2019), Ferran Altarriba et al, ens defineixen els potencials lúdics (play potentials en anglès) com dinàmiques lúdiques existents en un context concret i portades a terme per un col·lectiu determinat. 

Dit d’una altra forma, són petites llavors de joc (més una actitud que un joc en sí mateix) que ens permeten apropar-nos al nostre entorn amb una mirada lúdica. Tenen una especial rellevància, perquè en el moment de dissenyar un joc o una gamificació, podem aproximar-nos als usuaris buscant accions que ja els resulten lúdiques en el seu context. 

Què passa quan aquesta mirada lúdica es porta a terme en la interacció amb la natura. En Ferran Altarriba buscant respostes a aquesta pregunta. De moment ha identificat 13 potencials lúdics.

Tots els materials de la recerca es poden consultar. Aquí hi ha els enllaços per descobrir-los: 

  • Compte d’instagram del projecte. És una molt bona porta d’entrada. Les imatges i els textos ajuden a entendre el que es va treballant. Es poden veure els 13 potencials lúdics amb una imatge.
  • Un diari visual de les diferents sortides de recerca autoetnogràfica. 
  • Un article amb el plantejament inicial de la recerca.   

El concepte de potencial lúdic va més enllà d’un constructe teòric per a la recerca, és una eina molt poderosa per començar el disseny centrant-se en qui és la persona que ha de jugar o viure l’experiència gamificada. Un dels error grans, sobretot en contextos d’aprenentatge, és que es fan propostes que resulten interessants a la persona que les porta a terme, no als usuaris (es veu, per exemple, la tria de temes molt vinculats als 80 per a alumnat del segle XXI). 

Comencem a capturar potencials lúdics en el nostre entorn? Fer fotografies, enregistrar notes de veu o portar un diari etnogràfic és una bona forma de començar.

El #gamifimaster es el Màster en joc, gamificació y tecnologia aplicats a l’educació d’Enti – UB

Aquí pots llegir tots els articles sobre #vacacionesgamifimaster.


Versión en español

Ya has encontrado el objeto escondido?

En el artículo Chasing Play Potentials: Towards an Increasingly Situated and Emergent Approach to Everyday Play Design (2019), Ferran Altarriba et al, nos definen los potenciales lúdicos (play potentials en inglés) como dinámicas lúdicas existentes en un contexto concreto y llevadas a cabo por un colectivo determinado.

Dicho de otra forma, son pequeñas semillas de juego (más una actitud que un juego en sí mismo) que nos permiten acercarnos a nuestro entorno con una mirada lúdica. Tienen especial relevancia, porque en el momento de diseñar un juego o una gamificación, podemos aproximarnos a los usuarios buscando acciones que ya les resultan lúdicas en su contexto.

¿Qué ocurre cuando esta mirada lúdica se lleva a cabo en la interacción con la naturaleza. Ferran Altarriba buscando respuestas a esta pregunta. Por el momento ha identificado 13 potenciales lúdicos.

Todos los materiales de investigación se pueden consultar. Aquí están los enlaces para descubrirlos:

  • La cuenta de instagram del proyecto. Es una muy buena puerta de entrada. Las imágenes y los textos ayudan a entender lo que se va trabajando. Pueden verse los 13 potenciales lúdicos con una imagen.
  • Un diario visual de las diferentes salidas de búsqueda autoetnográfica.
  • Un artículo con el planteamiento inicial de la investigación.

El concepto de potencial lúdico va más allá de un constructo teórico para la investigación, es una herramienta muy poderosa para empezar el diseño centrándose en quien es la persona que debe jugar o vivir la experiencia gamificada. Uno de los grandes errores, sobre todo en contextos de aprendizaje, es que se hacen propuestas que resultan interesantes a la persona que las lleva a cabo, no a los usuarios (se ve, por ejemplo, la elección de temas muy vinculados a los 80 con alumnado del siglo XXI).

¿Empezamos a capturar potenciales lúdicos en nuestro entorno? Hacer fotografías, grabar notas de voz o llevar un diario etnográfico es una buena forma de empezar.

El #gamifimaster es el Máster en juego, gamificación y tecnología aplicados a la educación de Enti – UB

Puedes leer todos los artículos sobre #vacacionesgamifimaster aquí